γενικά      αποτελέσματα      συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί      α΄ ροή Ιταλία    β΄ ροή Γερμανία 

β΄ ροή στη Γερμανία

Από 6 έως 8 Οκτωβρίου 2008 στο Βερολίνο και στη συνέχεια από 9 έως 11 Οκτωβρίου 2008 στη Δρέσδη

 

Λόγω της ομοσπονδιακής δομής της Γερμανίας, κάθε κρατίδιο της Ομοσπονδίας έχει την δική του εκπαιδευτική πολιτική. Έτσι λοιπόν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας τοποθέτησης, η ομάδα μας επισκέφθηκε δύο (02) σχολεία, που αποτελούσαν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα των κρατιδίων της πόλης του Βερολίνου και της Σαξονίας. Τα δύο αυτά κρατίδια προέρχονται από την τέως Ανατολική Γερμανία.

Οberstufenzentum Wirtschaft Und Sozialversicherung, Βερολίνο

Είναι ένα ίδρυμα επαγγελματικής εκπαίδευσης - κατάρτισης. Το σχολείο αποτελείται από το παλιό κτήριο, όπου βρίσκονται οι αίθουσες διδασκαλίας και το καινούριο κτήριο, όπου στεγάζονται τα εργαστήρια, η γραμματεία, η καφετερία και το γυμναστήριο.

Στο σχολείο υπηρετούν 80 καθηγητές και ο αριθμός των μαθητών πλήρους απασχόλησης ανέρχεται στους 1100, και συνολικά με αυτούς που κάνουν πρακτική στους 2000.

Οι μαθητές είναι διαφόρων ηλικιών και επιπέδων, εργάζονται και φοιτούν στο σχολείο σύμφωνα με το «δυϊκό σύστημα» (dual system) που ισχύει στην Γερμανία. Παρακολουθούν μαθήματα για 2 μέρες και τις 3 μέρες κάνουν πρακτική στην εταιρία. Ακόμη όμως και κατά την πρακτική τους άσκηση κάνουν μαθήματα στην εταιρία. Έχουν υπογράψει πριν συμβόλαιο και καθ΄ όλη τη διάρκεια της πρακτικής τους είναι ασφαλισμένοι. Οι απόφοιτοι απασχολούνται σε συστήματα συνταξιοδότησης, Ασφαλιστικά Ταμεία, Εταιρίες Υγείας και Κέντρα Εργασίας.

Οι ενδοσχολικές εξετάσεις γίνονται υπό την επίβλεψη του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου.

Λειτουργούν 6 επαγγελματικές κατευθύνσεις με προσανατολισμό στον επαγγελματικό τομέα Οικονομίας.

Υπάρχουν όλες οι διαφορετικές μορφές εκπαίδευσης που προβλέπονται στο γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών αλλά και των επιχειρήσεων, σε συνεργασία με τις οποίες γίνεται η εκπαίδευση. Υπάρχει επαγγελματική αναγνώριση για πολλές θέσεις εργασίας. Το σχολείο βοηθά όλους τους μαθητές στο να βρουν θέση εργασίας κατά την φοίτηση. Αυτό συμβάλλει, πέρα από την ολοκληρωμένη επαγγελματική τους κατάρτιση, και στην απόκτηση αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης των μαθητών. Χρησιμοποιούνται πολλές μέθοδοι διδασκαλίας, που λαμβάνουν υπόψη τους διάφορους τρόπους μάθησης.

  Στο σχολείο δεν φοιτούν συνήθως μαθητές από τις μειονότητες, διότι στον τομέα αυτό της πόλης του Βερολίνου δεν κατοικούν μετανάστες (πρώην Ανατολικό Βερολίνο). Εάν χρειαστεί, μπορούν οι μαθητές να παρακολουθούν και απογευματινά μαθήματα στη μητρική τους γλώσσα (τουρκικά ή κουρδικά), ώστε να διατηρούν την εθνική τους ταυτότητα.

Ο Διευθυντής και οι δύο Υποδιευθυντές έδειξαν μια ξεκάθαρη αντίληψη των θεμάτων που απασχολούν το σχολείο ως προς το στόχο της ποιότητας καθώς και των τρόπων αντιμετώπισής τους. Εντυπωσιαστήκαμε από τις εξαιρετικές εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό του σχολείου. Επίσης έδειξαν προσηλωμένοι στον στόχο της ανάπτυξης στους μαθητές των στοιχείων της υπευθυνότητας και της ελευθερίας. Φάνηκαν πρόθυμοι στην υλοποίηση σχεδίων τους μέσω των προγραμμάτων Leonardo και Comenius.

Μετά από συνεννόηση του σχολείου με βουλευτή της Ομοσπονδιακής Γερμανίας, επισκεφθήκαμε και ξεναγηθήκαμε ως επίσημοι καλεσμένοι το Ράϊχστακ, τη γερμανική Βουλή.

   
Beruflisches Schulzentrum Fur Wirstchaft I “Prof. Dr. Zeigner”, Δρέσδη

Πρόκειται για Επαγγελματικό Εμπορικό Σχολείο, το οποίο στεγάζεται σε δύο κτήρια. Το ένα είναι στα προάστια της Δρέσδης και το άλλο είναι καινούριο και βρίσκεται στο κέντρο της πόλης. Εργάζονται 82 εκπαιδευτικοί, και ο αριθμός των μαθητών είναι 1850 και μαζί με τους εκπαιδευόμενους στις εταιρίες φθάνει τους 2100.

Οι μαθητές παρακολουθούν 2 μέρες μαθήματα στο σχολείο και 3 μέρες πρακτική στην εταιρία. Εφαρμόζεται δηλαδή και εδώ το «δυϊκό σύστημα» (dual system) και μάλιστα και με την εναλλακτική μορφή του block system, δηλαδή 6 εβδομάδες σχολείο και 6 εβδομάδες εργασίας στις επιχειρήσεις Στις 2 μέρες μαθημάτων στο σχολείο γίνονται 13 ώρες μαθήματος, όπως Γλώσσα, Κοινωνικές Επιστήμες, Θρησκολογία, Ηθική, Γερμανικά και 8 μαθήματα ειδικότητας, όπως Πληροφορική και Οικονομικά μαθήματα. Γίνεται διαθεματικό μάθημα. Οι καθηγητές έχουν 26 ώρες διδασκαλίας και επιπλέον διαθέτουν ώρες για προετοιμασία και άλλους εκπαιδευτικούς ρόλους. Υπάρχει δυνατότητα για διδασκαλία των θρησκευτικών στο Ευαγγελικό Δόγμα, στο Καθολικό, και για όσους δεν επιθυμούν παρέχεται μάθημα Ηθικής. Για τους μαθητές με προβλήματα ακοής τους δίνεται η δυνατότητα να γράφουν σε περισσότερο χρόνο. 

Ο Σύλλογος των Γονέων έχει ρόλο στο σχολείο κυρίως την περίοδο των εξετάσεων.

Υπάρχει συνεργασία του σχολείου με τις επιχειρήσεις για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Γίνεται Συμβούλιο μεταξύ καθηγητών, μαθητών και εταιριών Το σχολείο έχει οικονομικό και εμπορικό προσανατολισμό και προετοιμάζει τους μαθητές για την αγορά εργασίας. Γιαυτό τους εφοδιάζει με τα κατάλληλα προσόντα, π.χ. γνώση της Αγγλικής. Η συνεργασία με τις επιχειρήσεις, οι οποίες συμμετέχουν και στη διαμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος, αποτελεί προτεραιότητα του γερμανικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Προβλήματα που επισημάνθηκαν είναι πως λιγοστεύουν τα παιδιά στη Σαξονία (υπογεννητικότητα) και ταυτόχρονα οι επιχειρήσεις δεν δέχονται μαθητές. Πέρσι μάλιστα το πρόβλημα ήταν μεγάλο, διότι μερικοί μαθητές δεν βρήκαν καθόλου θέσεις εργασίας. Επίσης και εδώ δεν υπάρχουν συνήθως μαθητές από μειονοτικές ομάδες. Ο Διευθυντής, ο οποίος έχει και ελληνική καταγωγή, μας δήλωσε ότι το ίδιο εκπαιδευτικό σύστημα εφαρμοζόταν και την περίοδο της Ανατολικής Γερμανίας με άλλους βέβαια προσανατολισμούς. Το χαρακτήρισε συγκεντρωτικό και απολύτως οργανωμένο σε επίπεδο κρατιδίου.

 

Τα δυνατά σημεία που εντοπίσαμε στο σύστημα παροχής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των κρατιδίων της πόλης του Βερολίνου και της Σαξονίας, είναι:

  • Το γενικότερο κλίμα του εκπαιδευτικού συστήματος αντανακλά τις ανάγκες μιας πολυεθνικής κοινωνίας. Ενισχύεται η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση των μαθητών. 

  • Υπάρχουν ευκαιρίες εκπαίδευσης για μαθητές από οικογένειες μεταναστών, που τους προετοιμάζουν για τη ζωή στη Γερμανία αλλά παράλληλα σέβονται και τις διάφορες κουλτούρες. 

  • Οι μαθητές με ειδικές δεξιότητες φοιτούν σε ειδικά σχολεία.

  • Υπάρχουν εκτενή προγράμματα γλωσσομάθειας, όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να μάθουν τουλάχιστον μια ξένη γλώσσα, και σε ορισμένες περιπτώσεις και δυο και τρεις, και υπάρχει, επίσης, ισχυρή υποστήριξη στην εκμάθηση πολλαπλών γλωσσών. 

  • Η επέκταση του σχολικού ωραρίου εμπλουτίζει το πρόγραμμα. Όπου είναι δυνατόν δίνονται ευκαιρίες για ένα ευρύτερο και πιο ισορροπημένο πρόγραμμα.

  • Υπάρχει ικανοποιητική σύνδεση με την αγορά εργασίας, και στο θέμα της τοποθέτησης των μαθητών σε επιχειρήσεις κατά τη μαθητεία τους, και στην επαγγελματική τους αποκατάσταση, αλλά και στην ανάπτυξη των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών.

Τα αδύνατα σημεία που εντοπίσαμε, είναι:

  • Οι μαθητές διαχωρίζονται σε ηλικία δέκα ετών, η οποία είναι υπερβολικά μικρή για την επιλογή επαγγελματικής κατεύθυνσης.

  • Μακροπρόθεσμη εφαρμοσιμότητα των ευρωπαϊκών προγραμμάτων στα σχολεία χωρίς κρατική επιχορήγηση.

  • Το «δυϊκό σύστημα» (dual system) παρουσιάζει αδυναμίες όταν δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε περιβάλλον άρνησης των επιχειρήσεων να δεχθούν μαθητές.

< previous   γενικά      αποτελέσματα      συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί      α΄ ροή Ιταλία    β΄ ροή Γερμανία