γενικά      αποτελέσματα      συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί      α΄ ροή Ιταλία    β΄ ροή Γερμανία 

α΄ ροή στην Ιταλία

 

Από 22 έως 28 Ιουνίου 2008 στην πόλη Ερκολάνο στην περιοχή της Νάπολης

Στην ευρύτερη περιοχή της Νάπολης υπάρχουν αρκετοί μετανάστες Αλβανοί, Ρώσοι, Μαροκινοί, Πακιστανοί και Κινέζοι. Έτσι λοιπόν λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα εκ μέρους της ιταλικής πολιτείας για ομαλή ένταξη των παιδιών των οικονομικών μεταναστών στο σχολικό, στο εργασιακό και γενικότερα στο κοινωνικό περιβάλλον.

 

 

Istituto d’Istruzione Superiore Adriano Tilgher Ercolano, Νάπολη

Η επιλογή του σχολείου, Istituto d’Istruzione Superiore Adriano Tilgher Ercolano (Napoli), έγινε λόγω της μεγάλης εμπειρίας του σε Ευρωπαϊκά προγράμματα, των πολλών τομέων και ειδικοτήτων του σαν Τεχνικό   Επαγγελματικό  Ινστιτούτο, της δυνατότητας πιστοποίησης ISO 9001:2000 που διαθέτει,  και επειδή το Ιταλικό σύστημα Τεχνικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης και Κατάρτισης θεωρείται από τα πιο αντιπροσωπευτικά σήμερα στον Ευρωπαϊκό χώρο.

Αν και η Νάπολη είναι μια πόλη με μεγάλη ανεργία, υπάρχουν επιχειρήσεις που δέχονται μαθητές για πρακτική άσκηση οι οποίες και χρηματοδοτούνται από το κράτος. Η διαφορετική εθνικότητα,  κουλτούρα, κοινωνική θέση, δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα όσον αφορά την αποδοχή των μαθητών στις διάφορες εταιρείες.

Στο συγκεκριμένο σχολείο  λειτουργούν και απογευματινά τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας, τα οποία παρακολουθούν υποχρεωτικά αδύνατοι μαθητές μετά από άδεια των κηδεμόνων. Πέρα από τους ιταλούς μαθητές τα τμήματα αυτά συμμετέχουν και πολλά παιδιά οικονομικών μεταναστών τα οποία παρουσιάζουν δυσκολίες σε διάφορα μαθήματα κυρίως σε αυτά που αφορούν στην ιταλική γλώσσα. Τα τμήματα που αφορούν στην εκμάθηση της ιταλικής γλώσσας θεωρούνται ως «μεσάζοντες πολιτισμού» γιατί βοηθούν την ένταξη των ξένων μαθητών όχι μόνο στο το σχολικό άλλα και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Με τα προγράμματα scuola lavoro (εναλλαγής σχολείου και πρακτικής άσκησης) στην αγορά εργασίας το σχολείο επιτυγχάνει:

  • την απόκτηση εφοδίων από τους μαθητές για διευκόλυνση στην προσέγγιση τους με την αγορά εργασίας

  • την ανάπτυξη της ικανότητας  των μαθητών να κατανοούν τον κόσμο της εργασίας από οργανωτική και κοινωνική άποψη

  • τη μείωση της σχολικής διαρροής μέσω της ανάπτυξης της ικανότητας της επικοινωνίας και αυτο-εκτίμησης ταυτόχρονα με με δράσεις σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού

  • την ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών με βάσει τις πραγματικές τους ανάγκες

Τα προγράμματα αυτά δεν αφορούν μόνο στους  μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων αλλά και σε αυτούς των Γενικών Λυκείων.  Όσοι μαθητές μετά την ολοκλήρωση της πρακτικής άσκησης δεν ακολουθούν την ανωτάτη εκπαίδευση, μπορούν με βάση τα προσόντα τους να προσληφθούν από επιχειρήσεις, οι οποίες προτιμούν μαθητές που έχουν τελειώσει με επιτυχία το στάδιο της πρακτικής άσκησης.

Σημαντικό ρόλο στην ενσωμάτωση ατόμων με διαφορετική νοοτροπία, κουλτούρα και εθνικότητα παίζουν και τα ευρωπαϊκά προγράμματα στα πλαίσια των οποίων δημιουργείται κατάλληλο κλίμα αποδοχής της διαφοράς στο σχολικό και στη συνέχεια στο εργασιακό περιβάλλον. Το σχολείο συνεργάζεται με τις επιχειρήσεις της περιοχής για την πραγματοποίηση των προγραμμάτων άσκησης των μαθητών και διατηρεί σταθερούς δεσμούς με τον κόσμο της εργασίας βοηθώντας τους μαθητές στην μελλοντική τους ένταξη στην αγορά εργασίας.
   

Τα δυνατά σημεία του Ιταλικού συστήματος παροχής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στον τομέα της ενσωμάτωσης της διαφορετικότητας που εντοπίσαμε είναι:

Ο Ιταλικός νόμος αναγνωρίζει το δικαίωμα στην εκπαίδευση για κάθε κάτοικο, ανεξάρτητα από τη θέση του, τη γλώσσα, τον τόπο καταγωγής, τη θρησκεία και το φύλο. Τα ιταλικά δημόσια σχολεία υποχρεούνται να εγγράψουν  παιδιά όλων των εθνικοτήτων.

Η δυνατότητα που παρέχεται στους μαθητές με το σύστημα «εναλλαγή σχολείου –εργασίας» που εφαρμόζεται, δομείται, υλοποιείται και αξιολογείται από το σχολικό εκπαιδευτικό ίδρυμα, σε συνεργασία με μία επιχείρηση, δίνει την ευκαιρία στους μαθητές από τις μειονότητες να ενσωματωθούν καλύτερα στην Ιταλική κοινωνία.

Τα αδύνατα σημεία που εντοπίσαμε στο σύστημα παροχής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της Ιταλίας, είναι:

Οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν ενστάσεις για την εφαρμογή του συστήματος «εναλλαγής σχολείου εργασίας» κυρίως για τις επιπτώσεις από την απομάκρυνση των μαθητών από το σχολείο που δεν συνοδεύεται από ουσιαστική απόκτηση εμπειρίας στις επιχειρήσεις. 

Το σύστημα δεν μπορεί να εφαρμοστεί όταν υπάρχει άρνηση των επιχειρήσεων να δεχθούν μαθητές.

< previous    γενικά      αποτελέσματα      συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί      α΄ ροή Ιταλία    β΄ ροή Γερμανία    next >